Senior na rynku pracy – potencjał do wykorzystania

Co rynek pracy ma do zaoferowania seniorowi, który jeszcze ma siłę i ochotę być aktywny zawodowo? Czy opieka nad dziećmi albo nocne zmiany w firmie ochroniarskiej to jedyna możliwość?

Oczywiście zarówno opieka nad dziećmi jak i praca w ochronie są niezwykle potrzebne i cenne, jednak pamiętajmy, że nie każdy ma predyspozycje do tego rodzaju zajęć. A co jeśli seniorkę czy seniora ciągnie do ludzi, do nowych wyzwań? Co jeśli seniorka czy senior chciałby nauczyć się czegoś nowego, albo przekazywać innym to, co sam wie?

Wśród seniorów bardzo szybko rośnie liczba osób aktywnych, burzących stereotypowe myślenie o osobach starszych. Jesteśmy coraz dłużej zdrowi, nasze życie zawodowe często wymaga od nas mobilności, kreatywności, otwarcia na zmiany i ludzi. To powoduje, że w wieku 50 czy 60 lat wcale nie potrzebujemy wyhamowywać swojego życia i parkować na fotelu przed telewizorem.

Znalezienie przestrzeni na naszym rynku pracy dla takiej grupy seniorów jest wyzwaniem, z którym będą w najbliższym czasie mierzyć się pracodawcy.

Po pierwsze dlatego, że pracowników brakuje i młodzi, którzy zaczynają życie zawodowe nie są w stanie zapełnić wszystkich wakatów. Dlatego trzeba szukać pracowników w innych grupach wiekowych – tam, gdzie niewykorzystany potencjał czeka na pracę.

Po drugie, skoro starzeje się nasze społeczeństwo – starzeje się całościowo. To znaczy, że nie tylko starzeją nam się pracownicy, ale również i klienci. Jak trafić skuteczniej do klienta seniora? Pracownik – senior na pewno nam w tym pomoże.

Coraz więcej firm dostrzega ten potencjał i szuka sposobów, by aktywnych seniorów włączyć do krwioobiegu organizacji. Korzyść z tych działań jest obopólna. Korzysta na tym nie tylko biznes, ale i osoby starsze, które mają możliwość nadal uczestniczyć w życiu zawodowym i społecznym. Jeśli organizacja odpowiednio przygotuje stanowiska pracy, seniorzy mogą pracować w wymiarze dogodnym dla siebie i dostosowanym do swoich możliwości.

Warto poszukać zatem w swojej organizacji przestrzeni, gdzie pracownik – senior mógłby się sprawdzić. Zrekrutować seniora, wdrożyć, zbudować kulturę współpracy międzypokoleniowej i już nie narzekać na brak pracowników i lukę pokoleniową.

*Katarzyna Bieniek – Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych w branży usług medycznych.
Jest certyfikowanym trenerem biznesu. Ma szerokie doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu projektów szkoleniowych i consultingowych dla wielu branż.
Specjalizuje się w projektach z obszaru zarządzania wiekiem i komunikacji międzypokoleniowej. Skupia się na budowaniu dojrzałych, efektywnych zespołów w obliczu wyzwań, jakie przed organizacjami stawia demografia.

Translate »
Skip to content